پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226809
لزوم ايجاد مراکز رصد آسيب‌هاي اجتماعي در فضاي مجازي
تاریخ انتشار : 1395/08/04 15:19:22
نمایش : 1027
دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفت: در حوزه رصد آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از فضاي مجازي، دچار مشکليم و آمارهاي درستي نداريم به همين دليل بايد مراکزي در اين زمينه ايجاد شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ابوالحسن فيروزآبادي در همايش فرصت‌ها و چالش‌هاي فضاي مجازي، گفت: شبکه‌هاي اجتماعي رکن اصلي فضاي مجازي هستند به طوري که اکنون 5 تا 6 ميليارد نفر در دنيا تحت پوشش شبکه‌هاي اينترنتي و مجازي بوده و 3.5 ميليارد نفر تحت پوشش تلفن‌هاي هوشمند هستند.

وي ادامه داد: تا سال 2020 اين تعداد به 50 ميليارد نفر مي‌رسد چرا که اکنون نيز 13 ميليارد وسيله و انسان در فضاي مجازي به هم مرتبط است و در سه سال گذشته توليد محتوا در چنين فضايي دو برابر شده است.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفت: در کشور ما آمارهاي عجيب و غريبي وجود دارد که نشانگر تحول در اين فضاي مجازي است؛ در کشور 300 تا 400 هزار مترمربع روزانه Display وارد بازار مي‌شود و اين به غير از آنهايي است که در گوشي‌هاي تلفن همراه وجود دارد.

فيروزآبادي گفت: قبلاً رابطه از نوع ارتباطي بود و اکنون اتصال اجتماعي رخ مي‌دهد و دائم فرد در تماس است حتي مي‌توان گفت عقلانيت مجازي شکل گرفته و فضاي مجازي آن را شکل مي‌دهد.

وي ادامه داد: جامعه به سمت افقي شدن و مدرنيته شدن مي‌رود و روزانه يک ميليون پيام توسط 10 ميليون نفر توليد مي‌شود و ذهنيت مردم تصويري شده و توانمندتر شدن آن به دليل دسترسي به اطلاعات است. 

دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفت: افراد به طور ميانگين با 200 ميليون نفر در ارتباط هستند که در فضاي مجازي اين ارتباط 4 تا 5 برابر مي‌شود و در سال‌هاي آينده هم افزايش مي‌يابد.

فيروزآبادي تأکيد کرد: نمي‌توان تصور کرد براي حل اين مسائل اجتماعي يک راه‌حل وجود دارد بلکه بايد بر حسب موقعيت، جغرافيا و غيره آسيب‌ها را کشف و حل کرد؛ اميدوارم در سازمان بهزيستي تقسيم کار ملي خوبي انجام شود ما نيز در فضاي مجازي آمادگي کمک داريم و از پتانسيل آموزش و پرورش بايد در حل اين آسيب‌ها کمک کنيم موضوعي که تاکنون مغفول مانده است.

وي افزود: بايد والدين ‌آموزش داده شوند تا بسياري از آسيب‌ها در نوجواني کاهش يابد و ديگر دوراني که دولت سازماني را ايجاد کند تا به حل اين آسيب‌ها بپردازد به سر آمده بلکه بايد توسط نخبگان مدلي طراحي شود و در آموزش و پرورش به سواد رسانه‌اي و الکترونيکي پرداخته شود چرا که درک فضاي مجازي نياز به سواد دارد و ما فقط يک‌سري هشدارها در رابطه با فيلتر و حريم خصوصي داده‌ايم.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي گفت: همه مردم بايد وارد شوند و از همه ظرفيت‌هاي ديني، پژوهشي و صدا و سيما استفاده کرد و تعريف جديدي از سواد فضاي مجازي ارائه داد.

فيروزآبادي گفت: ايجاد مراکز رصد آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از فضاي مجازي بسيار ضروري است چرا که اکنون منشأ آسيب‌ها تغيير کرده و ميزان اتصال به شبکه‌ها و سواد مجازي در آسيب‌هايي مثل طلاق و اعتياد بسيار نقش دارد. ما در حوزه رصد آسيب‌هاي ناشي از فضاي مجازي دچار مشکليم و آمارهاي درستي نداريم در حالي که بايد قوم‌شناسي ديجيتالي در اين زمينه داشته باشيم.

منبع:فارس

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html